در حالی که قرار است انتخابات نظام پزشکی سال آینده به‌صورت الکترونیک برگزار شود، اما تجربه ناکام انتخابات گذشته و مشکلات فنی در سیستم رأی‌گیری آنلاین، این روند را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است. در این میان، مخالفت‌هایی از سوی اعضای شورای عالی نظام پزشکی با این روش انتخاباتی نیز مطرح شده که به پیچیدگی‌های بیشتر دامن زده است.

چرا اعضای عالی شورای نظام پزشکی با برگزاری انتخابات الکترونیک مخالفت می کنند؟

به گزارش سلامت نیوز با نزدیک شدن به انتخابات سال آینده نظام پزشکی، موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک دوباره داغ شده است. تجربه‌های ناموفق گذشته، از جمله مشکلات فنی در انتخابات سال‌های قبل که مانع از رأی‌گیری الکترونیک شد، باعث شده است که این روند با اما و اگرهای زیادی روبرو شود. این وضعیت، حتی باعث شده تا نمایندگان مجمع طرح دو فوریتی الزام سازمان نظام پزشکی به برگزاری انتخابات الکترونیک را به هیئت رئیسه ارسال کنند.

این طرح، سازمان نظام پزشکی را "مکلف" می‌کند تا انتخابات هیأت مدیره‌ها، شورای عالی و ریاست کل را به شیوه الکترونیک یا ترکیبی از حضوری و الکترونیک برگزار کند. با این حال، مخالفت‌هایی نیز از سوی شورای عالی نظام پزشکی وجود دارد. گزارش‌هایی حاکی از آن است که هیأت رئیسه این شورا به‌رغم ابراز ظاهری حمایت از این تغییر، در عمل راهبردهایی برای تعویق آن در پیش گرفته‌اند . در کانال های صنفی پزشکان اسامی کسانی که  در طرح موضوع انتخابات الکترونیک در مجمع عمومی موافق نبودند در حال انتشار است و فعالین صنفی از تک تک آنها میپرسند که دلایل آنها برای این مخالفت چیست؟!

البته یکی از دلایل اصلی مخالفت با انتخابات الکترونیک، میتواند نگرانی از امنیت سایبری و تقلب انتخاباتی باید. اعضای شورای عالی احتمالا بیم دارند که سامانه‌های رای‌گیری الکترونیک در برابر هک شدن یا دستکاری نتایج آسیب‌پذیر باشند. علاوه بر این، برخی از مناطق کشور ممکن است زیرساخت‌های لازم برای اجرای این روش را نداشته باشند.

از سوی دیگر برخی از اعضای شورا به‌طور کلی اعتماد کافی به کارآمدی و امنیت سامانه‌های الکترونیکی ندارند، به‌ویژه که تجربه‌های قبلی با مشکلات متعدد همراه بوده‌اند. این نگرانی وجود دارد که مشکلات مشابه دوباره تکرار شود و این نوع انتخابات شفافیت لازم را نداشته باشد.

هرچند این نخستین بار نیست که وزارت بهداشت در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک دچار مشکل می‌شود. در دوره‌های قبلی هم مشکلات فنی مانع از اجرای موفقیت‌آمیز این روند شده‌اند. با وجود این‌که سال‌ها زمان برای رفع نواقص فنی وجود داشت، سوال اساسی این است که دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت چه اقداماتی برای بهبود سامانه‌های الکترونیک و رفع نگرانی های در این رابطه انجام داده است؟

با توجه به زمان محدود باقی‌مانده، هنوز تصمیم قطعی درباره نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک اتخاذ نشده و این موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص به تعویق افتادن آن ایجاد کرده است.انتظار می‌رفت که پس از گذشت این مدت، بستر لازم برای برگزاری انتخابات شفاف و امن به شکل الکترونیک فراهم شود. ناکارآمدی در این حوزه نه تنها اعتماد به سامانه‌های الکترونیکی را زیر سوال می‌برد، بلکه باعث کاهش اعتماد عمومی به روند انتخابات و افزایش بی‌اعتمادی به شفافیت آن می‌شود.

در نهایت، اگرچه مزایای برگزاری انتخابات الکترونیک از جمله افزایش مشارکت و شفافیت بیشتر است، اما همچنان نگرانی‌های امنیتی، زیرساختی و اعتماد عمومی به این روش مطرح است. اگر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نتوانند این چالش‌ها را در زمان باقی‌مانده برطرف کنند، انتخابات الکترونیک بار دیگر با خطر تعویق یا با شکست مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha